woensdag 7 oktober 2009

11. Denken aan borstkanker.....

Vorige week heb ik de vragenlijst binnengekregen aangaande het eerder vermeldde onderzoek van het Leids Universitair Medisch Centrum. Deze betrof 'maar' 17 kantjes te beantwoorden vragen en stellingen voor hen die op dit moment geen partner of intieme relatie hebben ("lucky me!"), en maar liefst 22 á 23 voor diegene die dat wel hebben.

"Hoe vaak heeft u de afgelopen drie maanden aan het krijgen van borstkanker gedacht? Heel vaak, vaak, af en toe, bijna niet, niet?" zo wilde men onder andere van mij weten. Nu vind ik het begrip 'vaak' nogal een vage en onduidelijke term, immers wat ik in mijn beleving bestempel als 'vaak' omschrijven zij misschien wel als 'af' en toe' of 'bijna niet' en vice versa, dus ik vond het best wel lastig om hierop 'het juiste' antwoord te geven. Wat is 'vaak' in hun ogen? 1, 10, 100, 1000 of 10.000 keer en meer? En geldt dit dan per minuut, uur, dag, week of maand?

In mijn beleving heb ik inderdaad 'heel vaak,' laten we voor de duidelijkheid zeggen 10.000 keer en meer per maand, gedacht aan het krijgen van deze ziekte het vorige kwartaal. Als ik wakker was dacht ik eraan of was ik ermee bezig: door bergen informatie op te zoeken op internet, door met familie, vrienden kennissen, collega's of lotgenoten te praten, door een stukje te schrijven op deze blog, door te kijken naar en te voelen aan mijn eigen borsten, op zoek of er eventueel al tekenenen waren van.....

En ja, zelfs als ik sliep dacht ik eraan gezien het gegeven dat ik mijzelf zelfs in mij dromen al meerdere malen in een kamertje in de Daniel den Hoed kliniek heb zien zitten. Hier kreeg ik dan bijvoorbeeld van een dokter het verschrikkelijke nieuws te horen dat ik borstkanker had of onderging ik een chemokuur, waarna ik vervolgens misselijk, kaal en broodmager werd. Bah, nare dromen! Hopen dat deze na de MRI-Mammografie van volgende week nog steeds een groot bedrog blijken te zijn....!

3 opmerkingen:

  1. Beste Marcia, wat herkenbaar: ik zit in hetzelfde schuitje als jij (BRCA1) en sinds ik dat weet, gaat er geen dag voorbij zonder dat ik aan borstkanker en operaties en reconstructies denk...
    Ik wens je alvast toe dat na de operatie de rust in je hoofd zal terugkeren, als je risico geminimaliseerd is en de angst kan wegebben. Dat is immers waar we het allemaal voor doen hé ;-)

    Veel liefs van een lotgenootje,dat in het voorjaar 2010 geopereerd zal worden!

    -x- Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Marcia,

    op dit late tijdstip heb ik vol verbazing je verhaal zitten lezen. Ten eerste vind ik het echt super hoe je alles weet te verwoorden. Ondanks dat we toch wel geregeld kontakt hebben op het werk heb ik echt helemaal niets meegekregen wat er allemaal met je gebeurd is de laatste tijd. Ik hoorde het net dan ook heel even in het kort tijdens je laatste minuten van je pauze op het werk. Heel lang heb ik gedacht "bij sommige mensen denk je wel eens die hebben echt alles mee in het leven". Dat zou je bij jou ook zo zien. Knappe meid, super spontaan, echt iemand om jaloers op te kunnen zijn. Maar zo zie je maar weer dat dit soort dingen iedereen kan overkomen al gun je het natuurlijk werkelijk niemand. Wat ik in een andere reactie ook al las is dat het innerlijk uiteindelijk is waar het allemaal om gaat en 1 ding is zeker: DAT ZIT BIJ JOU WEL GOED, geloof me. Gelukkig heb je een helboel lieve mensen om je heen die je waar he ook maar nodig is zullen steunen. Dat geldt ook voor mij. Als je de behoefte hebt zal ik er zeker voor je zijn om is het an misschien maar om eens een keer lekker alles van je af te praten. Ik wens je op dit moment dan ook heel veel sterkte met alles en probeer zo positie te blijven als je nu bent dan heb je in ieder geva de helft al gewonnen.

    Heel veel liefs
    christel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel sterkte toegewenst de komende tijd.
    Volgend jaar zomer bij ons in de tuin gaan we lekker eten en drinken.


    Eric de Bouter

    BeantwoordenVerwijderen